تبلیغات
آموزشی

آموزشی
نویسندگان

در مورد اذان و فلسفه آن

چرا اذان قبل از نماز سنت شده است

 احادیثی  که  بر چگونگی پیدایش اذان وارد شده است

یکی از علتهای که قبل از نماز پنچ گانه اذان را قرار داده اند اعلام مردم و یادآوری آنها بر وقت نماز بوده است چونکه یهودیها ومسیحیها هم وسیله ای برای اعلام وقتهای  شرعی داشته اند یهودیها با بوق ومسیحی ها با ناقوس. مسلمانان بر آن شدند که در اسلام هم  برای نماز پنج گانه اش هم وسیله ای برای اعلام آن بگذارنند که مشابه یهودیها و مسیحی ها نباشد به همین خاطر به مشورت رو آوردنند که حضرت عمر رضی الله عنه فرمود یا رسول الله چرا یک شخص برای اعلام نماز تعیین نکنیم که رسول الله قبول کردنند وگفتند که ای بلال بلند شو وبرای نمازخواندن مردم را آگاه کن .{ صحیح بخاری  باب اذان شماره حدیث 569}و از آن تاریخ به بعد اذان برای تمام نمازها با صدای یک مسلمان برای اعلام آن تعیین شد

فلسفه اذان چیست *

فلسفه اذان به دو علت  می شود تقسیم کرد*علت اول* حدیثی است از ابو سعید خدری که می فرماید من عاشق گوسفند وصحرا بودم وقتی که وقت نماز می شد با صدای بلند برای نماز اذان می گفتم که هر چیزی که اذان من را می شنید از انسان وجنها و موجودات دیگر برنفع  من در روز قیامت گواه می دهند و من این را از رسول الله شنیده ام{ صحیح بخاری باب اذان رقم حدیث 584} اگر کمی به این حدیث توجه کنیم می فهمیم که تمام موجودات بر آن چیزی که  از زبان ما  گفته می شود گواه می دهند  و اگر در هر جاییی که بخواهیم نماز بگذارییم اذان را با صدای بلند بگوییم تمام مخلوقات بر ما در روز قیامت گواه خواهند داد چه از کارهای خوب وچه از کارهای بد. یکی از دلائل مهمی که ما باید بر آن اهمیت  زیادی باید بدهیم این است  که تمام اعضای ما در روز قیامت بر همه کارهای خوب وبد ما شهادت خواهند داد حتی دست وپا و تمام اعضای ما که با آن زندگی می کنیم  همان طوری که خداوند در کلام الله فرموده است اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم{وَقَالُوا لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدتُّمْ عَلَیْنَاۖ قَالُوۤا أَنطَقَنَا ٱللَّهُ ٱلَّذِىۤ أَنطَقَ كُلَّ شَىْءٍ وَهُوَ خَلَقَكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ *21*وَمَا كُنتُمْ تَسْتَتِرُونَ أَن یَشْهَدَ عَلَیْكُمْ سَمْعُكُمْ وَلا أَبْصَـٰرُكُمْ وَلا جُلُودُكُمْ وَلَـٰكِن ظَنَنتُمْ أَنَّ ٱللَّهَ لا یَعْلَمُ كَثِیرًا مِّمَّا تَعْمَلُونَ*22*سوره فصلت} معنی آیه این می باشد که * به پوست [بدن] خود مى‏گویند چرا بر ضد ما شهادت دادید {آنها }مى‏گویند همان خدایى كه هر چیزى را به زبان درآورده ما را گویا گردانیده است و او نخستین بار شما را آفرید و به سوى او برگردانیده مى‏شوید (21) و {شما} از اینكه مبادا گوش و دیدگان و پوستتان بر ضد شما گواهى دهند{گناهانتان را}پوشیده نمى‏داشتید لیكن گمان داشتید كه خدا بسیارى از آنچه را كه مى‏كنید نمى‏داند (22) ای مسلمان این را بدان که تمام اعضای ما در تمام مراحل زندگی بر اعمال ما حاضر وناظر هستند و بر ما در روز قیامت شاهد هر کاری را که انجام بدهیم خواهند شد  روزی رسول الله نیمه خنده ای کردنند اصحاب پرسیدنند که یا رسول الله  برای چه می خندید رسول الله فرمودنند که انسان در روز قیامت وقتی اعمالش را دید در خواست شاهد از وجودش می کنند که تمام اعضای او بر همه اعمالی که انجام داده است شاهد می شود{ الْیَوْمَ نَخْتِمُ عَلَى أَفْوَاهِهِمْ وَتُكَلِّمُنَا أَیْدِیهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِمَا كَانُوا یَكْسِبُونَ} ﴿65﴾ معنی آیه{امروز بر دهانهاى آنان مهر می زنیم و دستهایشان با ما سخن مى‏گویند و پاهایشان بدانچه فراهم مى‏ساختند{در دنیا} گواهى مى‏دهند } سوره یس آیه 65   پس اذان گفتن قبل از نماز حتی در موقع خواندن در منزل هم گفتنش بی خالی نبوده و باعث گواه دادن تمام مخلوقاتی که در دور بر ما است در روز قیامت  خواهد شد *«إن كل شیء سمع صوت المؤذن من رطب ویابس یشهد له یوم القیامة»،هرچیزی که صدای اذان را می شنود از چیزهای خشک وتردر روز قیامت بر او شاهد خواهد شد{یعنی بر مومن بودن آن }

 دلیل دوم*  

حدیثی است از ابو هریره که رسول الله  فرمود که وقتی اذان گفته می شود شیطان  صدای بدی که  ازخود در می آورد تا صدای اذان را نشود تا وقتی که اذان تمام شود که او دوباره برمی گردد و با تکبیری که گفته شود دوباره فرار می کند{صحیح بخاری باب اذان شماره حدیث 573 } این حدیث این را بما می  فهماند  که با ندای اذان شیطان از ما دور می شود ودر نبود شیطان با خیال می توان  نماز را بجا بیاوریم اکثر علما تاکید بر اول وقت خواندن نماز را دارند هم چنان که خداوند فرموده {وَٱلَّذِینَ هُمْ عَلَىٰ صَلَوَٰتِهِمْ یُحَـافِظُونَ} مومنون آیه 9 معنی ایه همان كسانى كه بر نمازشان پایدارى مى‏كنند  که بتوانند تا قبل از رسیدن شیطان با خیال راحت نماز را  بخوانند چون اصلیترین دشمنی که در کنار ما است شیطان می باشد به همین خاطر اسرار به نماز جماعت می کنند که هم اول وقت نماز است و هم منشا فراری شیطان می باشد اما در تاخیر نماز از امام جماعت  و یا اول وقت نبودن با حاضر بودن  شیطان در کنارت اقامه خواهید کرد که  وسوسه های آن موجب اشتباهات شما در نماز میشود. اگر ما به نماز خواندن بزرگان خودمان توجه کنیم  به راحتی به اهمیت دادن و مهم شمردن آنها به اذان واقامت پی خواهیم برد آنها حتی در خانه اگر بخواهند نماز بگذارنند اذان و تکبیر و یا حداقل تکبیر را بجا می آورنند وقتی از آنها می پرسیم که چرا اذان و تکبیر می گویید که احتیاجی به اذان واقامه نمی باشد وبدون اذان و اقامه هم نماز جائز است این چنین در جواب ما می گوییند که بزرگان ما گفتند که  اذان وتکبیر را لازمات نماز می دانسته اند که حتی می گفتند که بدون اذان و تکبیر نماز جائز نیست البته این نظریه از فقه حنفی بر جائز نبودن نماز بدون اذان و تکبیر درست نیست و اذان موذن  هم بر همه  کفایت می کند   حدثنا عُبَادَةَ بْنِ الصَّامِتِ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ، قَالَ: {قَالَ رَسُولُ اللهِ صلى الله علیه وسلم : إِذَا صَلَّى الرَّجُلُ فَأَحْسَنَ الْوُضُوءَ، وَأَتَمَّ رُكُوعَهَا، وَسُجُودَهَا أَحْسَبُهُ قَالَ: وَالْقِرَاءَةَ فِیهَا قَالَتْ: حَفِظَكَ اللَّهُ كَمَا حَفِظْتَنِی وَإِذَا أَسَاءَ رُكُوعَهَا وَلَمْ یُتِمَّ رُكُوعَهَا وَلاَ سُجُودَهَا قَالَتْ: ضَیَّعَكَ اللَّهُ كَمَا ضَیَّعْتَنِی.} رسول الله {ص}می فرماید مردی نماز خود را با وضو ورکوع و سجود وقرائت کامل ادا کرده باشد نماز در حق او می گوید* خداوند تو را حفظ کند همان چنانی که تو مرا از ناقص بودنم حفظ کردی و سالم ادا کردی اما اگر در وضو و رکوع وسجود دقت نکرده و کامل نکند نماز در حق او می گوید که خداوند تورا ضایع وپوچ گرداند همان چنانی که تو مرا ضایعو پوچ کردی که به دعای بد نماز هم دچار خواهد شد در بعضی از احادیث در دنباله این حدیث آمده است که نمازبی نقص را بلند می کنند ونماز ناقص را تا کرده به صورت نماز خوان می زنند ومی گویند که این نماز به برای تو هیچ سودی ندارد

اما ثواب اذان

فرموده كه حق جل وعلا مؤذنان امت احمد به پنج كرامت می باشد حسن الثناء وكمال العطاء ومقارنة الشهداء ومرافقة الأنبیاء والخلاص من دار الشقاء. (كرامت أول ثناء جمیل است وسند خداوند كریم كه در حق مؤذن میكوید). ومن أحسن قولاً. إلخ. (أحسن بر لفظ مبالغت كفت همجانكه تعظیم قرآنرا كفت الله نزل أحسن الحدیث قرآن أحسن الآیات است وبانك نماز احسن الكلمات زیرا درو تكبیر وتعظیم وإثبات وحدانیت خداوند أعلى وإثبات نبوت مصطفى).

وفی الخبر: «من كثرت ذنوبه، فلیؤذن بالأسحار» عمر بن الخطاب رضی الله عنه. (كفت یا رصول الله این وقت سحررا باین معنى جه خاصیت است كفت). والذی بعث بالحق محمداً أن النصارى إذا ضربت نواقیسها فی أدیارها فیثقل العرش على مناكب حملة العرش، فیتوقعون المؤذنین من أمتی، فإذا قال المؤذن الله أكبر الله أكبر. خف العرش على مناكب حملة العرش.

   




[ سه شنبه 29 اسفند 1391 ] [ 09:42 ب.ظ ] [ اسماعیل سارلی ]
نظرات
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ


آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب